Springen naar inhoud

Onderzoek multiculturele samenleving in Nederland: wat vindt jij!

• Please log in to reply
Er zijn 12 reacties in dit onderwerp

#1 Martijn_RUG

Martijn_RUG
  • Leden
  • 5 berichten

Geplaatst op 23 januari 2011 - 14:39

Beste bezoekers van turksestudent.nl!

Vanuit de Rijksuniversiteit Groningen vindt op dit moment een onderzoek plaats naar de houding van Nederlanders ten opzichte van de multiculturele samenleving. Om hier een zo goed mogelijk beeld van te krijgen zoeken wij respondenten uit alle bevolkingsgroepen en met verschillende religieuze achtergronden. Dit doen we onder andere via sociale netwerken, fora en met papieren vragenlijsten op straat. We vinden het belangrijk dat we een representatieve steekproef hebben, daarom zoeken we ook studenten die deze enquete kunnen, en natuurlijk willen invullen.

Voor dit onderzoek vragen wij respondenten een vragenlijst in te vullen. Het invullen duurt ongeveer 15 minuten. De vragenlijst zelf is online te vinden en in te zien via www.thesistools.com/web/?id=163009. Heb je vragen of opmerkingen, dan horen wij dat graag! Voor meer informatie over de chtergrond van het onderzoek kun je mij een personal message sturen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie medewerking!

Met vriendelijke groet,

Martijn Sijtsma
Masterstudent Rijksuniversiteit Groningen (Sociale Psychologie)

P.S.: Uit eerdere afname van deze vragenlijst zijn soms negatieve reacties gekomen ten aanzien van het eerste gedeelte van de vragenlijst. Deze vragen zijn niet bedoeld om een bepaalde denkwijze te promoten, deze zijn puur bedoeld om te onderzoeken hoe Nederlanders tegen bepaalde standpunten aankijken binnen verschillende bevolkingsgroepen. Ik denk dat dit onder jullie als studenten niet echt een issue is, maar ik noem het toch even :)

#2 zipzip

zipzip
  • Leden
  • 110 berichten

Geplaatst op 23 januari 2011 - 14:57

moet je nederlander/niet moslim zijn om hier aan deel te kunnen nemen?

Veranderd door zipzip, 23 januari 2011 - 14:59

#3 BaharGozlu

BaharGozlu
  • Leden
  • 2095 berichten
  • Geslacht:Vrouw
  • Opleiding/Beroep: SPH

Geplaatst op 23 januari 2011 - 15:27

Beste Martijn,

De verkiezingen geven toch een duidelijk beeld over hoe de NL's over buitenlanders denken.

#4 Rosa

Rosa
  • Leden
  • 4 berichten

Geplaatst op 23 januari 2011 - 15:50

Wat vind jij! (f)

#5 benefşe

benefşe

Bazen sarar gönlü bir handan çiçek

• Evenement Poster
  • 3604 berichten
  • Geslacht:Man
  • Opleiding/Beroep: ja ik studeer.

Geplaatst op 23 januari 2011 - 16:01

Bericht bekijkenMartijn_RUG, op 23 januari 2011 - 14:39 , zei:

Om hier een zo goed mogelijk beeld van te krijgen zoeken wij respondenten uit alle bevolkingsgroepen en met verschillende religieuze achtergronden.

Bericht bekijkenzipzip, op 23 januari 2011 - 14:57 , zei:

moet je nederlander/niet moslim zijn om hier aan deel te kunnen nemen?
niet dus

'sesini duymalıyım masal anlatsanda
hikayen ödülleri toparlasada'

#6 Seran

Seran
  • Leden
  • 2796 berichten
  • Geslacht:Onbekend :)

Geplaatst op 23 januari 2011 - 16:09

Beste Martijn,

Je geeft aan dat er momenteel een onderzoek plaatsvindt naar de houding van Nederlanders ten opzichte van de multiculturele samenleving. De vragen op de eerste pagina zijn ook geformuleerd vanuit Nederlanders en niet-moslims.

Ik denk dat 99 procent van de leden op dit forum bestaat uit Turkse leden met een islamitische achtergrond.

Wellicht kun je je beter doelen op forums met veel Nederlanders en niet-moslims als leden. Succes!

PS: het overgrote deel van je vragen is in negatieve vorm geformuleerd. Hierin bemerk ik al een stuk aanname bij de persoon die de vragen heeft gedefinieerd. Om een voorbeeld te geven.

In plaats van:
Ik vind het onprettig dat er in Nederland zoveel moslims wonen.

Kun je als stelling nemen:
Ik vind het prettig dat er in Nederland veel moslims wonen.

Met 'onprettig' heb je al een bepaalde houding genomen. Het woordje 'zoveel' is daar een aanvulling op.

Veranderd door Seran, 23 januari 2011 - 16:12

#7 Martijn_RUG

Martijn_RUG
  • Leden
  • 5 berichten

Geplaatst op 24 januari 2011 - 12:00

Bericht bekijkenRosa, op 23 januari 2011 - 15:50 , zei:

Wat vind jij! (f)

Excuses, dat is een pijnlijke spelfout, ik wijt het aan de dufheid van de zondag :P

Bericht bekijkenSeran, op 23 januari 2011 - 16:09 , zei:

Beste Martijn,

Je geeft aan dat er momenteel een onderzoek plaatsvindt naar de houding van Nederlanders ten opzichte van de multiculturele samenleving. De vragen op de eerste pagina zijn ook geformuleerd vanuit Nederlanders en niet-moslims.

Ik denk dat 99 procent van de leden op dit forum bestaat uit Turkse leden met een islamitische achtergrond.

Wellicht kun je je beter doelen op forums met veel Nederlanders en niet-moslims als leden. Succes!

Ook Nederlanders met een Turkse dan wel islamitische achtergrond vallen onder de Nederlandse bevolking. Wij zijn daarom ook benieuwd wat de houding is vanuit deze groep. Ik denk dat ook vanuit de islamitische gemeenschap in Nederland de meningen sterk kunnen verschillen met betrekking tot het samenleven van bijvoorbeeld moslims en niet-moslims in Nederland. Er zullen binnen deze groep mensen zijn die zich juist tegen een multiculturele samenleving verzetten, omdat zij de verschillende normen en waarden van de verschillende groepen niet als verenigbaar zien, of mensen die zich juist open stellen om van elkaar te kunnen leren. Ditzelfde zie je bij bij autochtone Nederlanders, alleen ligt daar een veel sterkere focus op. Wij vinden beide invalshoeken echter waardevol om mee te nemen.

Citeren

PS: het overgrote deel van je vragen is in negatieve vorm geformuleerd. Hierin bemerk ik al een stuk aanname bij de persoon die de vragen heeft gedefinieerd. Om een voorbeeld te geven.

In plaats van:
Ik vind het onprettig dat er in Nederland zoveel moslims wonen.

Kun je als stelling nemen:
Ik vind het prettig dat er in Nederland veel moslims wonen.

Met 'onprettig' heb je al een bepaalde houding genomen. Het woordje 'zoveel' is daar een aanvulling op.

Er is geprobeerd dit zo goed mogelijk te verdelen, 42% is positief gesteld, 58% negatief (in het eerste gedeelte), ook om voor dit effect te controleren. Het is dus redelijk gelijk verdeeld.

Bijvoorbeeld: Ik denk dat moslims en niet-moslims uiteindelijk dezelfde zaken belangrijk vinden in hun leven, is juist positief gesteld.

Over 'veel' ipv 'zoveel' ben ik het met je eens.

Bedankt voor het invullen!

#8 ~Asu~

~Asu~

Delidolu biraz çatlak ama akíllí...

• Evenement Poster
  • 6940 berichten
  • Opleiding/Beroep: Wft-Consumptief Krediet

Geplaatst op 24 januari 2011 - 17:29

Done.

Vond het overigens niet echt negatief ofzo :S

Geplaatste afbeelding

Ne minnet kim çeker erbabı hüdadandır,
Muhabbet ehline derdü bela kalu beladandır, kalu bela...

#9 BaharGozlu

BaharGozlu
  • Leden
  • 2095 berichten
  • Opleiding/Beroep: SPH

Geplaatst op 25 januari 2011 - 03:20

We wonen eenmaal in een multi culti samenleving (met mensen uit verschillende landen gewoontes enz)dit houdt in dat de NL en de buitenlanders respect voor elkaar moeten hebben.. Wanneer je elkaars standpunt begrijpt en iedereen in hun eigen normen en waarden laat en niet bekritiseert komt het goed.
NL is niet meer de NL van vroeger helaas , dus wederzijds betrokkenheid wordt ook steeds minder dankzij de negatieve uitlatingen van mensen als Geert Wilders..Er wordt steeds meer onderschijt gemaakt tussen buitenlanders en Nederlanders..

#10 Martijn_RUG

Martijn_RUG
  • Leden
  • 5 berichten

Geplaatst op 27 januari 2011 - 15:53

Bericht bekijken~Asu~, op 24 januari 2011 - 17:29 , zei:

Done.

Vond het overigens niet echt negatief ofzo :S

Bedankt! En goed om te horen ;)

#11 Crazed

Crazed

| The Sage |

• V.i.p.
  • 17433 berichten
  • Geslacht:Man
  • Opleiding/Beroep: Alternatif Memur

Geplaatst op 27 januari 2011 - 17:57

Ik heb t ook ingevuld voor je. Ook ik vond het een beetje suggestief en negatief. Maar ja, ieder zijn ding. Overifens beetje raar dat je Moslims gaat vragen hoe zij over Moslims denken, of dat Moslims wel wenselijk zijn enz. Die antwoorden zijn nou niet bepaald baanbrekend.

In ieder geval succes toegewenst.

#12 Martijn_RUG

Martijn_RUG
  • Leden
  • 5 berichten

Geplaatst op 28 januari 2011 - 13:56

Bericht bekijkenCrazed, op 27 januari 2011 - 17:57 , zei:

Ik heb t ook ingevuld voor je. Ook ik vond het een beetje suggestief en negatief. Maar ja, ieder zijn ding. Overifens beetje raar dat je Moslims gaat vragen hoe zij over Moslims denken, of dat Moslims wel wenselijk zijn enz. Die antwoorden zijn nou niet bepaald baanbrekend.

Dat lijkt inderdaad misschien wel zo, aan de andere kant zijn wij ook geïnteresseerd hoe moslims uit verschillende generaties tegen dit soort zaken aan kijken. Er zitten een aantal stellingen bij waarbij ook moslims juist erg sterk of een beetje mee eens kunnen zijn. We hebben tot nu toe behoorlijk wat spreiding in leeftijd, dus dat lijkt goed te komen :)

Citeren

In ieder geval succes toegewenst.

Bedankt!

#13 Martijn_RUG

Martijn_RUG
  • Leden
  • 5 berichten

Geplaatst op 21 november 2011 - 15:26

Beste bezoekers van Turksestudent.nl,

Een aantal maanden geleden heb ik een oproep met betrekking tot een onderzoek naar de multiculturele samenleving in Nederland. Omdat het onderzoek nu volledig is gewerkt deel ik kort met jullie de resultaten;

Respect, openheid, vertrouwen en liefde binnen het integratieproces in Nederland

Een onderzoek naar de invloed van het nastreven van prosociale deugden door niet-moslims op de houding ten opzichte van de integratie van moslims en niet-moslims in Nederland

Nederland is een land dat zich sinds een aantal decennia kenmerkt door een diversiteit aan culturen en religies. Mede door de sterke toename van immigranten uit islamitische landen in de afgelopen decennia is integratie op dit moment een belangrijk thema. De islam is in korte tijd gegroeid tot de een na grootste religie in Nederland, na het christendom. Zowel politici als Geert Wilders als een groot deel van de inwoners in Nederland zien de islamitische cultuur als een bedreiging voor de Nederlandse maatschappij en identiteit. In de Nederlandse politiek en in de media is er veel aandacht voor de (religieuze) verschillen tussen moslims en niet-moslims, zoals blijkt uit discussies over het mogen dragen van hoofddoekjes en protestacties tegen de bouw van nieuwe moskeeën. Juist het benadrukken van deze verschillen kan er toe leiden dat niet-moslims moslims als een bedreiging ervaren voor de eigen normen, waarden, en (morele) opvattingen. Politici die uitdragen dat de islamitische cultuur een bedreiging vormt voor de Nederlandse maatschappij kunnen daarmee dus bijdragen aan het in stand houden, of zelfs het vergroten van negatieve stereotypes en attitudes ten opzichte van moslims.

De vraag is of de verschillen tussen moslims en niet-moslims echt zo groot zijn als het gaat om normen, waarden en (morele) opvattingen. Onderzoek van Van Oudenhoven, Blank, Leemhuis, Pomp en Sluis (2008) wijst uit dat christenen, moslims en niet-religieuzen in Nederland grotendeels overeenkomen in de eigenschappen die zij toekennen aan een ‘goed mens’. Dit is onderzocht door het belang dat mensen uit verschillende (niet-)religieuze groepen hechten aan een aantal deugden te vergelijken. Deugden zijn morele goede persoonlijke eigenschappen die mensen kunnen ontwikkelen en trainen, zoals rechtvaardigheid, zorgzaamheid en openheid. Zowel moslims en niet-moslims hechten vooral veel belang aan prosociale deugden zoals respect en openheid die gerelateerd zijn aan het op een goede manier omgaan met elkaar en met anderen.

Ook in dit onderzoek werden er grote overeenkomsten gevonden tussen de deugden die moslims en niet-moslims nastreven in hun dagelijks leven, beiden gaven aan vooral prosociale deugden sterk na te streven. Bovendien wijzen de resultaten van dit onderzoek uit dat niet-moslims die de prosociale deugden respect, openheid, vertrouwen en liefde sterk nastreven positiever staan ten opzichte van de integratie van moslims en niet-moslims in Nederland. Deze relatie loopt via het ervaren van meer overeenkomsten tussen moslims en niet-moslims en minder symbolische dreiging door de aanwezigheid van moslims. Prosociale deugden kunnen een belangrijke rol spelen in het verbeteren van het integratieproces van moslims en niet-moslims in Nederland en bieden mogelijkheden voor praktische interventies in bedrijven, scholen en via overheidscampagnes.

Wil je graag het volledige onderzoek teruglezen, zoals ik dit heb verwoord in mijn masterthese, dan kan deze hier gedownload worden: http://www.megaupload.com/?d=N82VN41M

Heb je verder nog vragen, stuur mij dan een privé-bericht.

Als laatste wil ik degene die deze vragenlijst hebben ingevuld nogmaals hartelijk bedanken voor hun medewerking!

Vriendelijke groet,

Martijn

1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 members, 1 guests, 0 anonymous users