Springen naar inhoud

- - - - -

Ontmoeting Met De Boodschapper Van God

• Please log in to reply
Er zijn 44 reacties in dit onderwerp

#31 geurtje

geurtje
  • Leden
  • 3194 berichten

Geplaatst op 17 januari 2006 - 13:37

Hij had een enigszins vierkant gezicht met grote, roodachtige ogen. Hij droeg een volle, zwarte baard, waarin maar weinig grijze haren waren te vinden, zonder snor.

De heilige Profeet (salla Allahoe ´aleihi wa sallam) had de meest schijnende, diepzwarte ogen die niet te ver en niet te dichtbij elkaar stonden en die een roodachtige tint in zich hadden. Hij (salla Allahoe ´aleihi wa sallam) had lange wimpers en een helder, stralend gezicht, een rechte neus en een ruimte tussen zijn beide voortanden.

Zijn zweet rook heerlijk en zelfs van zijn onlasting was de geur niet waarneembaar.

#32 Cloud

Cloud

özledim..

• V.i.p.
  • 8231 berichten
  • Interests:interessante dingen
  • Opleiding/Beroep: hayat universitesi

Geplaatst op 17 januari 2006 - 18:19

hm yes that's our prophet  :D

hier een grotere beschrijving

http://www.risallah....p?page_index=35

ideallarimin pesinde..

#33 Hernan

Hernan

Non-actief

• Leden
  • 1854 berichten

Geplaatst op 12 maart 2006 - 22:18

Ik neem het niet al te nauw met die omschrijvingen eerlijk gezegd. Ik ben daarom ook erg selectief geweest in gebruiken van bronnen en de omschrijvingen daarin. Ik heb mijn eigen beeld van de profeet en dat beeld heb ik gevuld met feitelijke gegevens.

#34 Attar

Attar
  • Leden
  • 9928 berichten
  • Geslacht:Man
  • Opleiding/Beroep: Karalayan el

Geplaatst op 13 maart 2006 - 00:18

Hernan, op 16 Jan 2006, 18:14, zei:

Lees de biografie van de profeet, door Ibn Ishaak. Hij is één van de eerste biograven van Mohammed (s.a.v.) en leefde in de eeuw na de revolutie.

Dit boek kun je ook in het Nederlands vinden. De vertaler is Wim Raven en ik moet zeggen dat hij de oorspronkelijk tekst deze keer behoorlijk goed heeft geïnterpreteerd.

Bericht bekijken

Ik raad af om boeken van orientalisten te lezen, Tm kan goed Turks dus hij kan beter Turks lezen, en trouwens Turks beschrijven ze het beter dan Nederlands.... Laat reactie maar beter dan nooit....

Ibni Hisaak werk heeft ons niet volledig mogen bereiken, Ibni Ishaak werk is door Ibni Hisaam overgeleverd, en hij zelf leefde kort na Ibni Hisaak. Ibni Hisaam heeft Ibni Hisaaks werk geoverleverd en ook becommentarierd.

Ibni Hisaam is 218 na hidjrie overleden, en Ibni Hisaak is geboren 80 na hidjrie en overleden 151 na hidjrie. Ibni Hisaak werk wordt door veel Geleerden overgeleverd, betrouwbaar is die...
Dama cikma iz olur

emmoğlu

#35 _PapatyaM_EsrA_

_PapatyaM_EsrA_
  • Leden
  • 4665 berichten

Geplaatst op 13 april 2006 - 09:19

:'( Cok ama cok guzel...  :'(

#36 Dilekjemelekje

Dilekjemelekje
  • Leden
  • 346 berichten

Geplaatst op 01 mei 2006 - 14:54

Erg mooi geschreven Hernan

(f)

#37 _PapatyaM_EsrA_

_PapatyaM_EsrA_
  • Leden
  • 4665 berichten

Geplaatst op 11 december 2006 - 22:59

Bericht bekijkenHernan, op 9 Jan 2006, 03:25, zei:

Toen schoten er bliksemschachten door de moskeedeuren en de zaal stroomde vol heiligen en martelaren. "Het was de profeet!", beschut door zijn groene banier, bedekt met zijn groene sluier, met zijn staf in zijn rechterhand, zijn zwaard om zijn heupen gegord, met de imam Hassan aan zijn rechterhand en de imam Hussein aan zijn linker................................

Terwijl de zomerse maanlicht in zijn gezicht scheen, sprak hij zelf in de open lucht, vanuit de 'migrab' de afscheidsrede uit.

Biografie van de Profeet Mohammed - Barnaby Rogerson
Bladzijde : 21

#38 _PapatyaM_EsrA_

_PapatyaM_EsrA_
  • Leden
  • 4665 berichten

Geplaatst op 12 december 2006 - 17:54

Citeren

Het is inderdaad een roman; gedeeltelijk fictief. Ik heb het visioen gebaseerd op de hadith, waaruit ik de uiterlijke kenmerken en beweegpatronen van de profeet heb gehaald. Verder heb ik de basis van dit verhaal overgenomen van Evliya Celebi, die daadwerkelijk een dergelijk visioen heeft gekregen.

Mijn excuses. Je hebt inderdaad DE BASIS overgenomen.

#39 Liv

Liv

âlûde.

• Leden
  • 1449 berichten
  • Geslacht:Vrouw
  • Opleiding/Beroep: ja.

Geplaatst op 12 december 2006 - 18:28

heel mooi  :y:  :)
Gönlünü Gönlüme Bağlamayan Yar.

#40 Hernan

Hernan

Non-actief

• Leden
  • 1854 berichten

Geplaatst op 12 december 2006 - 19:36

Bericht bekijken* yaraLii, op 12 Dec 2006, 19:23, zei:

heel mooi  :y:  :)

Dankje yaralı. Het is inmiddels wel ruim een jaar geleden dat ik het schreef hoor. Ergens in oktober vorig jaar geloof ik. Dit visioen las ik een aantal weken geleden in het Turks, echt pracht-tig, veel uitgebreider dan in het boek van meneer Rogerson. Evliya Çelebi ontmoet verder nog de metgezellen en mag zelfs muezzin zijn.

#41 Iqra

Iqra

Piano and I

• Forum Moderator
  • 12283 berichten
  • Geslacht:Onbekend :)

Geplaatst op 13 december 2006 - 14:01

Ik lees het ook nu pas. Hosuma gitti, yuregine saglik  :)

#42 _PapatyaM_EsrA_

_PapatyaM_EsrA_
  • Leden
  • 4665 berichten

Geplaatst op 13 december 2006 - 19:26

Hernan is dit nou jouw column? Het verhaal komt voor 85% overeen met de werkelijke versie. Alleen de hij-vorm is gewijzigd in de ik-vorm.

<_<

Veranderd door _PapatyaM_EsrA_, 13 december 2006 - 19:26

#43 Hernan

Hernan

Non-actief

• Leden
  • 1854 berichten

Geplaatst op 14 december 2006 - 12:33

@ Esra

Dit stuk uit het visioen van Evliya Çelebi was me erg goed bevallen. Ik wilde het destijds (ik was toen 19 jaar) delen op de forum. Omdat het slechts een kort stuk was heb ik de basis overgenomen en het verder aangevuld. Ik vind het jammer dat je me telkens probeert te smaden met dit soort kleinzielige opmerkingen. Het zou van meer klasse getuigen wanneer je op een dergelijke manier reageert op een actuelere column, niettegenstaande dat ik vind dat je normaal met elkaar moet omgaan. Dan kan ik daar tenminste nog iets mee. Wat jij hier hebt gedaan is een column met de zoekfunctie opgezocht en - terwijl er al maanden niet meer op was gereageerd - er even een opmerking onder de gordel bij gemaakt. Ik reageer daarom ook niet meer op jou vooraleer je je op een fatsoenlijke wijze gedraagt.

Veranderd door Hernan, 14 december 2006 - 12:40

#44 Hernan

Hernan

Non-actief

• Leden
  • 1854 berichten

Geplaatst op 14 december 2006 - 15:39

Citeren

de forum - het forum

Even taalfoutje verbeteren. :stud:

#45 _PapatyaM_EsrA_

_PapatyaM_EsrA_
  • Leden
  • 4665 berichten

Geplaatst op 14 december 2006 - 19:18

Bericht bekijkenHernan, op 14 Dec 2006, 12:28, zei:

@ Esra

Dit stuk uit het visioen van Evliya Çelebi was me erg goed bevallen. Ik wilde het destijds (ik was toen 19 jaar) delen op de forum. Omdat het slechts een kort stuk was heb ik de basis overgenomen en het verder aangevuld. Ik vind het jammer dat je me telkens probeert te smaden met dit soort kleinzielige opmerkingen. Het zou van meer klasse getuigen wanneer je op een dergelijke manier reageert op een actuelere column, niettegenstaande dat ik vind dat je normaal met elkaar moet omgaan. Dan kan ik daar tenminste nog iets mee. Wat jij hier hebt gedaan is een column met de zoekfunctie opgezocht en - terwijl er al maanden niet meer op was gereageerd - er even een opmerking onder de gordel bij gemaakt. Ik reageer daarom ook niet meer op jou vooraleer je je op een fatsoenlijke wijze gedraagt.

Wat ik heb gedaan:

1. Ik was het boek "Biografie van de profeet Mohammed- Barnaby Rogerson" aan het lezen toen ik vervolgens tegen het volgende stukje aanstuitte. Ik citeer:

'"Toen schoten er bliksemstralen door de moskeedeuren en de zaal stroomde vol heiligen en martelaren. "Het was de profeet!", beschut door zijn groene banier, bedekt met zijn groene sluier, met zijn staf in zijn rechtergand, zijn zwaard om zijn heupen gegord, met de imam Hassan aaan zijn rechterhand en de imam Hoessein aan zijn linker. Terwijl hij zijn rechtervoet op de drempel zette, riep hij:"Bismillah!" En zijn sluier afwerpend, sprak hij: "Heil zij met u, o mijn volk!" De hele gemeente antwoorde: "Met U zij heil, o profeet van God, Heer der Volkeren!"

Evliya zat van top tot teen te trillen, maar nam het tafereel scherp in zich op. "De sluier over zijn gezicht was een witte hoofddoek en zijn tulband bestond uit een witte sjerp met twaalf plooien; zijn mantel was van gelig kamelenhaar; om zijn hals droeg hij een gele wollen omslagdoek. Zijn laarzen waren geel en in zijn tulband stak een tandenstoker. Sa'd Wakkaas (beschermheilige van de boogschutters) nam Evliya bij de hand en geleidde hem tot bij de Profeet. Evliya wist zich te herinneren dat hij had gehuild van opwinding en verwarring, dat hij de handen van de Profeet had gekust en diens zegen had ontvangen (en die van de overige heiligen). Hij beschrijft ook de rest van het gezelschap: 'Hun handen waren geparfumeerd met muskus, ambergrijs, nardusolie, koningskruid, viooltjes en anjers; maar die van de Profeet roken alleen naar saffraan en rozen, en voelden bij aanraking aan alsof ze geen botten hadden en zo zacht waren als katoen. De handen van de andere profeten hadden de geur van kweeperen, die van Aboe Bakr had de reuk van limoenen, die van Omar geurden naar ambergrijs, die van Osman naar viooltjes, die van ALi naar jasmijn, die van Hassan naar anjers, die van Hoessein naar witte rozen (...) Toen sprak de Profeet zelf in de mihrab de afscheidsgroet uit.'

2. Jouw column kwam meteen bij me op.
3. Ik heb de zoekfunctie niet gebruikt maar heb op de 3e pagina deze topic gevonden.

Hernan. Ik heb het recht om mijn mening over jouw column te uiten. Jij kan dit niet onder de mom van 'kleinzielige opmerkingen' naar voren brengen. De crash heeft ervoor gezorgd dat heel veel posts verdwenen zijn. Maar ja, ik denk dat jij beter een column over fatsoen kan schrijven immers ben ik in jouw ogen onfatsoenlijk.  ;)  Leer ik nog eens wat.

Veranderd door _PapatyaM_EsrA_, 14 december 2006 - 19:19

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 members, 0 guests, 0 anonymous users