turksestudent.nl: Gebrek Hebben Aan Turkse/nederlandse Taal - turksestudent.nl

Ga naar inhoud

• (9 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Laatste »
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Gebrek Hebben Aan Turkse/nederlandse Taal Auteur : -YusuF- Score Topic: -----

#1 Gebruiker is offline   Yuksel 

• Groep: Admin
  • Lid geworden: 15-oktober 02
  • Opleiding: ICT Consultant

Gepost 01 januari 2005 - 21:19

Gebrek hebben aan Turkse/Nederlandse taal
Auteur : -YusuF-

Ja, sommige (of de meeste) Turkse jongeren hebben een gebrek aan Nederlands/Turkse taal. Degenen die de Nederlandse taal goed beheersen hebben een gebrek aan de Turkse taal. Maar degenen die de Turkse taal goed beheersen hebben juist geen gebrek aan het Nederlandse taal. De jongeren die een gebrek aan het Nederlandse taal hebben, hebben meestal ook een gebrek aan de Turkse taal. Waarom komt het dat de meeste Turkse jongeren een gebrek aan de Turkse en het Nederlandse taal hebben?

Ligt het aan de jongeren zelf?
Zij besteden geen aandacht aan beiden talen (gebruiken vaker jongeren of straat taal). Enkele voorbeelden van jongeren of straat taal “Na school gaan we chillen, Waarom dis je mij? Ook komt voor dat de meeste Turkse jongeren talen met elkaar mixen. Zoals Aula’da gorusuruz, Yarina huiswerk verdi mi leraar?

Stimuleren de ouders zijn kinderen niet genoeg?
Anne birazdan carsiya gidecegiz arkadaslarla, Tamam oglum aman gec kalma.
Anne arkadaslarla carsiya gitmek varmi?
Oglum evdersin var mi? Once su evdersini yap sonra bir kitap oku.
Ja, de twee voorbeelden die vaker tegenkomen in een Turkse gezin. Sommige ouders geven z’n eigen kind vaker z’n zin (doen alles wat er gevraagd wordt door de kind). Natuurlijk moeten de ouders alles doen om z’n eigen kind gelukkig te maken. Maar toch niet door alles te doen wat je kind van je vraagt? Door alles te doen wat je kind je vraag komt tot orde dat de kind later geen kritiek of afkeuring accepteert van zijn ouders. De kind doet wat zij/hij wil doet waar hij/zij zin in heeft. En als laatste komt het kind tot een niet-goed opgevoede persoon en een achterstand van beide talen. Maar Turkse jongeren die niet zo’n buitenpersoon zijn. En die altijd alles keurig en netjes z’n opgegeven huiswerk, leerwerk enz… doet. Wordt later misschien een persoon die een diploma heeft behaald bij een HBO-diploma, Universiteit.
Juist ja je moet dingen doen waar je later trots op kan zijn. En niet zoals de jongeren die stoer willen doen door bijna elke week/elke dat in uitgaanscentra’s, theehuizen, cafe’s enz… te hangen.

Die type Turkse jongeren die ik bedoel zijn hier in Nederland geboren zijn hier getogen en hebben een Nederlandse nationaliteit maar toch hebben ze een gebrek aan het Nederlandse taal + de Turkse taal. Die type Turkse jongeren (die ik bedoel) geven geen goeie voorbeeld naar de toekomstige Turkse jongeren. Gekeken naar de andere allochtonen (bv: Marokkanen) zijn zij veel beter met het Nederlandse taal. Omdat zij veel meer het Nederlandse taal gebruiken op school, thuis, in de stad enz… Maar waarom Turken, waarom hebben de Turkse jongeren een achterstand bij het Nederlandse taal + de Turkse taal? Dit komt doordat de meeste Turkse jongeren in het Turks praten en niet te veel aandacht besteden aan het Nederlandse taal. Ook hebben sommige Turkse jongeren die de Nederlandse taal heel goed beheersen een gebrek aan de Turkse taal. De Turkse taal is ook heel belangrijk voor het communiceren met je familie of je moet het weten omdat het de taal is van je eigen afkomst. Dit moeten de meeste Turkse jongeren beseffen Je bent een Turk en Je blijft een Turk. En voor de anderen precies het tegenovergestelde Je woont in Nederland, Je studeert in Nederland.

-YusuF-

Deze post is bewerkt door Yuksel: 01 januari 2005 - 21:19

Geposte afbeelding
0

#2 Gebruiker is offline   asudece 

• can çýkar özlem çýkmazmýþ
  • Groep: Super Moderator
  • Lid geworden: 21-februari 03
  • Interests:Din, kültür, tarih, Osmanli, farsca, edebiyat, ailem...
  • Functie: docente economie

Gepost 01 januari 2005 - 23:11

Bir korkumu? Hayir..

Bir telasmi? Hayir...

Endisemi? onada Hayir!

Sadece Dile musallat olmanin millete musallat oldugunu...

Evet kimse gittikce guzellesiyor veya duzeliyor iddiasinda bulunamaz. Turkcemiz daragacinda...Turkcemiz gidiyor...

Bunu sadece Hollanadaca dahil oldugu icin veya burada dogup buyudugumuz icin demiyorum!

bizim Turkcemizdede aksirikli oksuruklu lisan var...

Mirasa Kalit
Cevaba Yanit
Sebebe Neden
Hayata Yasam
Ilahi yerine Tanrisali koyamazsin
Mabedi de Tapinak yapamazsin

Meshur bir Asur krali, cok kizidig ulke icin "Varayim onlarin dilini bozayim da yok olsunlar"demis.
Dili bozmak Milleti yikmakla birdir.

Diliimiz sarpa sariyor, fakirlesiyor, komiklesiyor.

Az biliyoruzda iste yanlislar artik dogru bilinmeye baslamis bile...

"ne olacak canim" "Turkce bu kadar kafi" gibi laflari ancak ihmalciler ve diline sahip cikmaya tenezzul etmeyenler der...
ADAMLIK dile hakimiyetle baslar efendim...

Kendi dilini hafifleyen kimse yabanci yeni bir dili benimsese ne cikar??

Kendi dilini tam bilmeyenler yabanci dil ile bes adim oteye gidemezler

dusunmek ve anlamak elbette guzeldir. Heleki anlasabiliyorsan.. ne mutlu...

Ama kisi ana dili ile dusunmeye ve ana dili ile anlasmaya bakmali(!)

Deze post is bewerkt door asudece: 01 januari 2005 - 23:14

Geposte afbeelding
0

#3 Gebruiker is offline   Puella 

• Groep: V.i.p.
  • Lid geworden: 27-oktober 02

Gepost 01 januari 2005 - 23:24

Opmerkelijk dat het stuk ook in gebrekkig Nederlands is geschreven..

:rolleyes:

Deze post is bewerkt door Puella: 01 januari 2005 - 23:25

Download Firefox met de Google Toolbar!

GENC SIVILLER RAHATSIZ!
0

#4 Gebruiker is offline   Ayse 

• ...
  • Lid geworden: 16-april 03
  • Opleiding: Ondersteunend beleidsmedewerker

Gepost 02 januari 2005 - 00:03

Mensen moeten de taal spreken waar ze zich goed bij voelen. En wat betreft de topicopener: als de betreffende een 'taal' spreekt die jou niet aanspreekt, spreek je hem of haar niet, that's it. Want zo kan je doorgaan met alles. Waarom, waarom, waarom? Wat mij betreft ik spreek beide talen zelf niet correct en guess what ik heb er vrede mee. Meestal is het een fase bij jongeren dat ze erg gebrekkig een taal beheersen, wellicht dat ze later veranderen.
0

#5 Gebruiker is offline   Mavi$afak 

• Groep: Banned
  • Lid geworden: 16-december 03

Gepost 02 januari 2005 - 16:08

Yuksel, op 1 Jan 2005, 21:19, zei:

Auteur : -YusuF-

Maar waarom Turken, waarom hebben de Turkse jongeren een achterstand bij het Nederlandse taal + de Turkse taal? Dit komt doordat de meeste Turkse jongeren in het Turks praten en niet te veel aandacht besteden aan het Nederlandse taal. -YusuF-
Bekijk Post

Bu kisma katilamiyorum.Cunku bizler yabancilar olarak en azinan Turkler olarak her iki dili de yeterince onemsiyoruz.Fakat bizim millet olarak eksigimiz kitap okuma ali$kanligimizin olmamasidir.Yoksa bir insanin iki dilli yetismesi, o kisilerin kapasitesini zorlamaz.Duyyuyor, goruyoruz, uc-dort dilli yeti$tirilen kusaklar var.

Mesela bir Hollandali cocuk taa ilkokuldan Ingilizce, belki Almanca, Fransizca aliyor ve ilerki yillarda da bunu geli$tiriyor.Bunu da programli ve cokca kitap okuyarak sururuyor.

Bence eksigimiz oyle ilgi ve alaka gostermedigimizden degilde, okumak istemedigimizdendir.
Edit Diyarbakir: Handtekening gewijzigd!
0

#6 Gebruiker is offline   Aygiz 

• Sessiz Çiglik..
  • Groep: Leden
  • Lid geworden: 30-november 04
  • Opleiding: WO

Gepost 02 januari 2005 - 18:03

asudece, op 1 Jan 2005, 23:11, zei:

Dili bozmak Milleti yikmakla birdir.
Bekijk Post

Dilini ve tarihini bilmeyen bir Millet.. Yok olmaya mahkum bir Millettir.. diyerek

Asudece nin yazisinin altina imzami atiyorum.. :)
Geçti istemem gelmeni
Yokluðunda buldum seni
Býrak vehmimde gölgeni
Gelme artýk, neye yarar?

N.Fâzil Kisakürek
0

#7 Gebruiker is offline   Doðan 

• Groep: Super Moderator
  • Lid geworden: 10-maart 04
  • Interests:Küçük beyinler, insanlarý;
    Orta beyinler, olaylarý;
    Büyük beyinler, FÝKÝRLERÝ tartýþýrlar.

Gepost 02 januari 2005 - 23:09

Yuksel, op 1 Jan 2005, 21:19, zei:

Bekijk Post

Yengeç yavrusuna “doğru yürüsene yavrum” demiş
Yavru yengeç de annesini “ben senin doğru yürüdüğünü görmedim ki” diye cevaplamış.

Zannedersem bu kıssa bu konuyu en iyi biçimde açıklamakta. Çünkü Ebeveynlerde bir şey yok ki çocuklarına aktarabilsinler.
Boðulmak için okyanusa gerek yok, bir yudum su yeter.
0

#8 Gebruiker is offline   ASENA 

• Vatanýmý özledim..
  • Lid geworden: 19-november 04

Gepost 02 januari 2005 - 23:34

Dogan'a katiliyorum.. 2side bizim icin cok onemli. Bazilari Turkceyi pek onemsemiyor, nasil olsa burda yasiyoruz diye ama bu cok yanlis aslinda. Dilini iyi bilmedikten sonra neye yarar... Ben sahsen okuya okuya gelistirmeye calisiyorum, hollandacam Turkcemden iyi.. (ik word weleens in Turkije uitgelachen :$ )

Türklüğün vicdanı bir, dini bir, vatanı bir.Fakat hepsi ayrılır, olmazsa lisanı bir...
Ziya Gökalp

Vatan ne Türkiye'dir Türklere, ne Türkistan,
Vatan büyük ve müebbet bir ülkedir; TURAN..!
0

#9 Gebruiker is offline   -YusuF- 

• Lid geworden: 20-oktober 04

Gepost 05 januari 2005 - 09:32

Puella [her eve lazim], bedankt voor je commentaar :y: .
-----

ff serieus krijg ik geen complimenten? :unsure:
0

#10 Gebruiker is offline   sayha 

• hay sýzý.
  • Lid geworden: 11-oktober 04

Gepost 05 januari 2005 - 10:05

YuSuF je hebt opzicht wel geliJk ;) buarada ii yazmi$sin. . :)
evet, ilmektir boynumdaki
ama ben kimsenin kölesi deðilim
0

#11 Gebruiker is offline   CoolioW 

• Lid geworden: 04-september 04

Gepost 05 januari 2005 - 10:32

Is al een eerder besproken onderwerp maar dat doet er niet toe,
wat er wel toe doet is dat je tekst naar mijn mening niet echt lekker leest.

Me turks is slecht waar ik vaak problemen mee heb,
ik communiceer slecht met mijn vader gezien zijn Nederlands niet zo
heel goed is. Mijn moeder kan daarentegen wel goed Nederlands en ik heb met haar sinds kleins af aan nederlands gepraat en geen turks waardoor mijn turks ernstig is verloederd. Als ik in Nederland zou blijven zou het opzich niet eens zo heel erg zijn maar ik vind het lastig wanneer ik met turkse vrienden,kennissen familie etc. turks moet praten. Als iemand mij iets in het turks vraagt antwoord ik namelijk in het Nederlands, en de reden is omdat ik de zin misschien wel kan beginnen maar ik ben heel bang dat ik niet uit mijn woorden kom en ik dan weer 3 uur zit te zoeken naar een woordje. Om dat te voorkomen praat ik dus gewoon in het Nederlands.

Wat mij meer zorgen baart is wat ik moet doen als ik naar Turkije ga verhuizen (Allah buyuktur). Of als ik met de ouders van mijn toekomstige moet gaan praten, dat is toch erg?

Ik denk dat het belangrijker is oplossingen hiervoor te vinden dan het probleem keer op keer aan te kaarten.
0

#12 Gebruiker is offline   sayha 

• hay sýzý.

Gepost 05 januari 2005 - 10:38

dan mOet je en turkS en nederlandS praten met je vrienden, ouderS e.d.

Jah, misgien iS het niet makkeliJk maar van prOberen verlieS je nikS. . :)
0

#13 Gebruiker is offline   CoolioW 

Gepost 05 januari 2005 - 10:48

MiSs. MeRYeM., op 5 Jan 2005, 10:38, zei:

dan mOet je en turkS en nederlandS praten met je vrienden, ouderS e.d.

Jah, misgien iS het niet makkeliJk maar van prOberen verlieS je nikS. . :)
Bekijk Post

Ja me beste vriend is een turkse jongen en met hem ga ik het meeste om dus tussendoor praat ik ook turks met hem (hij kan wel heel goed turks) (en NLs)
en met mijn ouders praat ik ook wel turks maar ja of gebrekkig of kortaf,
ik praat dan ineens heel onzeker en vraag me 3 keer af of het wel goed is wat ik zei. En ja ik had me voorgenomen om op dit forum ook de turkse teksten te lezen maar ik zie vrij veel spelfouten (ben ik goed in :D) en om het nou fout te gaan leren... :)
0

#14 Gebruiker is offline   CoolioW 

Gepost 05 januari 2005 - 10:48

Het erge is... mijn vader is turkse leraar :$ :D
0

#15 Gebruiker is offline   sayha 

• hay sýzý.

Gepost 05 januari 2005 - 10:53

CoolioW, op 5 Jan 2005, 10:48, zei:

Ja me beste vriend is een turkse jongen en met hem ga ik het meeste om dus tussendoor praat ik ook turks met hem (hij kan wel heel goed turks) (en NLs)
Bekijk Post

niet tussendoOr hep türkçe kOnu$. . :) dan iS het misgien beter voOr jOu :)

ik praat dan ineens heel onzeker en vraag me 3 keer af of het wel goed is wat ik zei.
Bekijk Post

waarOm ben je dan onzeker. . maakt tOg ni uit alS je wat fOut zegt/uitSpreekt. .

(ben ik goed in :D)
Bekijk Post

eee karde$im türkçeYi madem iYi anliyOn ne diYe beni ugra$tiriYon :P
0

• (9 Pagina's )
  • +
  • 1
  • 2
  • 3